Je bent niet ingelogd.

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Kijken we dit seizoen weer? 16 sept 2019 11:57 #3555

Wie kijkt dit weer?

Vorige aflevering met Agnes... hoe erg ik het ook voor haar vind, ik snap haar keuzes echt niet. 8000 euro per maand moeten bijleggen, dat hou je toch niet vol? En dan besluiten nog een kindje erbij te krijgen? Ook niet echt handig, lijkt me....

Ik vind het heel erg voor Riks. Zo'n ziekte in je veestapel waarvan je niet weet waar het vandaan komt. Hij denkt nu het voer, maar of dat het ook echt is? Ik hoop het voor hem, want dan kan hij er wat aan doen... maar ook dat is een zeer kostbare aangelegenheid.

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 17 sept 2019 11:38 #3556

• Sam
  • Sam's Profielfoto
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ontvangen bedankjes 1
Het boerenleven is hard en ook nog eens keihard werken.
Genieten van de natuur en de dieren om je heen is prachtig, maar soms heb je het idee dat alles je bij de handen om afbreekt. (of is dat een typisch Friese uitdrukking?)

Er zullen nu wel heel veel mensen over me heen vallen, maar ik zeg het maar gewoon hoe ik er tegen aan kijk met mijn Friese nuchterheid...

De linkse kantoorklerkjes in driedelig pak, die ons boeren moeten vertellen hoe wij moeten boeren, dat werkt dus niet.
Zo'n fosfaatregeling... achter het bureau wordt bedacht, dat is beter voor het milieu, dus groen, dus doen! Dat daar tegenover staat dat een gedeelte gezond vee daardoor naar t slachthuis moet, daar wordt dan weer niet bij stilgestaan. Da's dan weer niet zo groen.

Het is natuurlijk van de gekke dat we in Nederland alles qua landbouw en veeteelt volgens de meest strenge wetten moeten verbouwen en fokken e.d, maar dat het overgrote deel van dat verantwoorde materiaal vervolgens naar het buitenland geëxporteerd wordt en men hier in de Nederlandse winkels doodgemoedereerd de "onverantwoordelijke" en niet aan allerlei strenge regels voldoende producten mag kopen.

Kortom we mogen wel "fout" voedsel kopen en eten in ons land, maar we mogen het hier niet maken. Hoe krom wil je het hebben? Als je dan kijkt naar de mega investeringen die men hier in Nederland verplicht moet maken v/d overheid om aan alle eisen te kunnen voldoen, dan verwacht je toch ook op zijn minst dat de Nederlandse overheid het aan alle kanten wil sturen, dat we deze prachtige producten zelf in onze eigen Nederlandse winkels hebben liggen? Dat wij Nederlanders van deze verantwoorde producten waar we enorme moeite voor gedaan hebben, mogen genieten?

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 29 sept 2019 20:27 #3558

Ook al ben ik niet van boerenbloed, ik begrijp je frustraties helemaal Sam. Vandaag las ik onderstaand stuk bij een bevriende boerendochter op Facebook. Het staat op "Zinnige Onzin"...

Een lege wei en windmolens tot aan de horizon.
Dat is straks al wat er over blijft als de plannen voor, of is het nu tegen, de landbouw doorgaan.
Binnenkort (1 oktober) is het dan ook eindelijk zo ver.
Dan gaan de boeren staken.
Een sector die eigenlijk 24/7 op het eigen bedrijf aanwezig is maakt tijd om te gaan protesteren.
Dat is bijzonder.
En dat is niet voor "meer" en "groter".
Dat is voor beter.
En voor respect.
De boeren willen ons land van eerlijk en goed voedsel voorzien. En daar een ietsie pietsie waardering en een redelijk loon voor terug.
Ze willen echt niet meer.
En ook echt niet groter.
Maar zolang ze aan meer, meer en meer eisen moeten voldoen en ze worden uitgemolken door de groothandel om tegen steeds lagere prijzen te gaan leveren hebben ze geen keus.
Om te overleven moeten ze wel groeien.
Dat 70% van de Nederlandse producten voor export wordt geproduceert is waar. Maar geen excuus om de agrarische sector in te krimpen.
Er zijn veel meer bedrijven die dat doen.
Nedcar, Tata-steel, Akzo Nobel, Stork, Vredestein banden, Philips, enzovoort. En als je het echt goed bekijkt dan "exporteert" Schiphol zelfs bijna 100% van zijn "producten".
Moet elk bedrijf in Nederland, dat meer dan 50% van zijn productie exporteert dan stoppen of halveren?
Nee? Waarom de landbouw dan wel?
Oh. Het klimaat.
Afgelopen vrijdag gingen circa 20.000 mensen protesteren voor een beter klimaat. Een respectabel aantal.
Afgelopen zaterdag gingen echter ongeveer 50.000 mensen op zoek naar een nieuwe vakantiebestemming omdat er een reisorganisatie (Thomas Cook) failliet was verklaard. Dat waren er dus 2,5 keer zoveel.
"Prioriteiten stellen" heet dat.
Tot zover dus dat klimaat.
Een beter milieu??
Heel belangerijk. Boeren zijn gek op een goed milieu. En ze hebben er ook al heel veel aan gedaan. Op allerlei gebieden zijn al geweldige stappen gemaakt.
Kunstmest gebruik. Bestrijdingsmiddelen gebruik. Uitstoot van fijnstof en diverse broeikasgassen.
Minder, minder, minder en minder.
Nederland wordt steeds schoner.
Maar de verkoop van make-up, crèmes, zeepjes en allerlei huidreinigings producten blijft maar stijgen. En die gaan elke avond bij het douchen weer gewoon door het putje het riool in.
Lang leve het milieu.
Je hoort het niet op de televisie dus het gebeurd niet.
Terwijl elke scheet van koe er breed wordt uitgemeten.
Zo is het en zo zal het ook altijd zijn.
Elke Nederlander vecht hoofdzakelijk voor zijn eigen hachje. En de meesten hebben kilo's boter op het hoofd als het om milieu en klimaat gaat.
Nu laten de boeren zich horen.
De druppel die de emmer deed overlopen is gevallen.
Mocht je er aankomende dinsdag last van krijgen?? Sorry. We kunnen niet anders.
We moeten wel.
Vechten voor het bestaan.
Dit keer is het menens dus pas maar op.
Want op dat gebied hebben de boeren,
al eeuwenlang ervaring.....

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 05 okt 2019 16:49 #3560

Uiteraard kijk ik het komende seizoen naar BZV. Het wordt af en toe weer tenenkrommend en dan weer met een lach en een traan zoals het BZV betaamd. :cheese: :blink: :P

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 06 okt 2019 12:45 #3561

Ik bedoelde of er weer naar 'Onze Boerderij' wordt gekeken.

Ik vind het nog steeds wel interessant om naar te kijken, maar ik vind dat het ossen-project van haar vriendin wel onevenredig veel aandacht krijgt. Begint wel wat van reclame weg te krijgen..... en was Yvon daar niet eerder de fout mee ingegaan?

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 06 okt 2019 13:30 #3562

Vanavond een treurige boer Marnix en Steffie de paardenfokkers!

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 08 okt 2019 09:56 #3565

Ja natuurlijk kijk ik dit seizoen weer: ik keek er zelfs naar uit. Een heel mooi programma! Leuk dat het dit jaar meer dan 4 afleveringen zijn. Wat een ondernemende mannen en vrouwen hebben we al kunnen zien. Melken met 8 koeien... wie had gedacht dat dat zou lukken. Het dilemma: blijf ik dicht bij mijn eigen gevoel, dat mijn kippen het nu goed doen en hebben of gooi ik het roer om en ga ik voor één ster, op de wijze waar ik eigenlijk niet echt achter sta... Het enthousiasme bij de stierkalfjes, de buitenvarkens... De oud-deelnemers met hun voortgang, problemen en oplossingen... Mooi en fijn dat de boeren ons in hun keuken laten kijken!

Inloggen om te reageren.

Kijken we dit seizoen weer? 08 okt 2019 13:46 #3567

Tuurlijk kijk ik naar deze interessante serie "Onze Boerderij"

Inloggen om te reageren.

• Pagina:
  • 1
Moderators: Moderator